0
Hosted by uCoz
ќф≥ц≥йний сайт  ам'¤нськоњ «ќЎ
  • ¬чител¤м
  • ”чн¤м
  • —татут школи
  •  онцепц≥¤ розвитку
  • «акон про осв≥ту
  • –ежим роботи
  • ”сп≥шн≥сть
  • ћодель управл≥нн¤
  • ¬иховна робота
  • —портивн≥ дос¤гненн¤
  • Cамовр¤дуванн¤
  • ƒит¤ч≥ орган≥зац≥њ
  • Ўк≥льне дозв≥лл¤
  • ‘ото
  • ¬≥део
  • √остьова
  • Ќав≥гац≥¤ по сайту
  •  1

    «ј ќЌ ” –јѓЌ» ѕ–ќ ќ—¬≤“”

    –озд≥л ≤. «ј√јЋ№Ќ≤ ѕќЋќ∆≈ЌЌя
    —татт¤ 3. ѕраво громад¤н ”крањни на осв≥ту
    1. √ромад¤ни ”крањни мають право на безкоштовну осв≥ту в ус≥х державних навчальних закладах незалежно в≥д стат≥, раси, нац≥ональност≥, соц≥ального ≥ майнового стану, роду та характеру зан¤ть, св≥тогл¤дних переконань, належност≥ до парт≥й, ставленн¤ до рел≥г≥њ, в≥роспов≥данн¤, стану здоров'¤, м≥сц¤ проживанн¤ та ≥нших обставин. ÷е право забезпечуЇтьс¤: розгалуженою мережею заклад≥в осв≥ти, заснованих на державн≥й та ≥нших формах власност≥, наукових установ, заклад≥в п≥сл¤дипломноњ осв≥ти; в≥дкритим характером заклад≥в осв≥ти, створенн¤м умов дл¤ вибору проф≥лю навчанн¤ ≥ вихованн¤ в≥дпов≥дно до зд≥бностей, ≥нтерес≥в громад¤нина; р≥зними формами навчанн¤ - очною, веч≥рньою, заочною, екстернатом, а також педагог≥чним патронажем.
    2. ƒержава зд≥йснюЇ соц≥альний захист вихованц≥в, учн≥в, студент≥в, курсант≥в, слухач≥в, стажист≥в, кл≥н≥чних ординатор≥в, асп≥рант≥в, докторант≥в та ≥нших ос≥б, незалежно в≥д форм њх навчанн¤ ≥ тип≥в заклад≥в осв≥ти, де вони навчаютьс¤, спри¤Ї здобуттю осв≥ти в домашн≥х умовах.
    3. ƒл¤ одержанн¤ документа про осв≥ту громад¤ни мають право на державну атестац≥ю.
    —татт¤ 23. ”часть д≥¤ч≥в науки, культури та представник≥в ≥нших сфер д≥¤льност≥ у навчально-виховн≥й робот≥ ƒ≥¤ч≥ науки, культури та представники ≥нших сфер д≥¤льност≥ за р≥шенн¤м закладу осв≥ти можуть брати участь у навчально-виховн≥й робот≥, кер≥вництв≥ учн≥вськими, студентськими об'Їднанн¤ми за ≥нтересами, спри¤ти ≥нтелектуальному, культурному розвитку учн≥вськоњ, студентськоњ молод≥, подавати консультац≥йну допомогу педагогам.
    –озд≥л II. —»—“≈ћј ќ—¬≤“»
    —татт¤ 29. —труктура осв≥ти —труктура осв≥ти включаЇ: дошк≥льну осв≥ту; загальну середню осв≥ту; позашк≥льну осв≥ту; профес≥йно-техн≥чну осв≥ту; вишу осв≥ту; п≥сл¤дипломну осв≥ту; асп≥рантуру; докторантуру; самоосв≥ту. —татт¤ 30.
    ќсв≥тн≥ та осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йн≥ р≥вн≥
    1. ¬ ”крањн≥ встановлюютьс¤ так≥ осв≥тн≥ р≥вн≥: початкова загальна осв≥та; базова загальна середн¤ осв≥та; повна загальна середн¤ осв≥та; профес≥йно-техн≥чна осв≥та; базова вища осв≥та; повна вища осв≥та.
    2. ¬ ”крањн≥ встановлюютьс¤ так≥ осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йн≥ р≥вн≥: квал≥ф≥кований роб≥тник; молодший спец≥ал≥ст; бакалавр; спец≥ал≥ст, маг≥стр. ѕоложенн¤ про осв≥тн≥ та осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йн≥ р≥вн≥ (ступеневу осв≥ту) затверджуЇтьс¤  аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни.
    —татт¤ 31. Ќауков≥ ступен≥
    1. Ќауковими ступен¤ми Ї: кандидат наук; доктор наук.
    2. Ќауков≥ ступен≥ кандидата ≥ доктора наук присуджуютьс¤ спец≥ал≥зованими вченими радами вищих заклад≥в осв≥ти, наукових установ та орган≥зац≥й у пор¤дку, встановленому  аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни.
    —татт¤ 32. ¬чен≥ званн¤ 1. ¬ченими званн¤ми Ї: старший науковий сп≥вроб≥тник; доцент; професор. 2. ¬чен≥ званн¤ старший науковий сп≥вроб≥тник, доцент, професор присвоюютьс¤ на основ≥ р≥шень вчених рад вищих заклад≥в осв≥ти, наукових установ ≥ орган≥зац≥й у пор¤дку, встановленому  аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни. —татт¤ 36. —ередн≥ заклади осв≥ти 1. ќсновним видом середн≥х заклад≥в осв≥ти Ї середн¤ загальноосв≥тн¤ школа трьох ступен≥в: перший - початкова школа, що забезпечуЇ початкову загальну осв≥ту, другий - основна школа, що забезпечуЇ базову загальну середню осв≥ту, трет≥й - старша школа, що забезпечуЇ повну загальну середню осв≥ту. 2. Ўколи кожного з трьох ступен≥в можуть функц≥онувати разом або самост≥йно. 6. ƒл¤ розвитку зд≥бностей, обдарувань ≥ талант≥в д≥тей створюютьс¤ проф≥льн≥ класи (з поглибленим вивченн¤м окремих предмет≥в або початковоњ допрофес≥йноњ п≥дготовки), спец≥ал≥зован≥ школи, г≥мназ≥њ, л≥цењ, колег≥уми, а також р≥зн≥ типи навчально-виховних комплекс≥в, об'Їднань. ќсобливо обдарованим д≥т¤м держава надаЇ п≥дтримку ≥ заохоченн¤ (стипенд≥њ, направленн¤ на навчанн¤ ≥ стажуванн¤ до пров≥дних в≥тчизн¤них та закордонних осв≥тн≥х, культурних центр≥в). 7. ƒл¤ здобутт¤ загальноњ середньоњ осв≥ти можуть створюватис¤ веч≥рн≥ (зм≥нн≥) школи, а також класи, групи з очною, заочною формами навчанн¤ при загальноосв≥тн≥х школах. 8. Ѕажаючим надаЇтьс¤ право ≥ створюютьс¤ умови дл¤ прискореного зак≥нченн¤ школи, складанн¤ ≥спит≥в екстерном. —татт¤ 38. ѕозашк≥льна осв≥та 1. ѕозашк≥льна осв≥та та вихованн¤ Ї частиною структури осв≥ти ≥ спр¤мовуютьс¤ на розвиток зд≥бностей, талант≥в д≥тей, учн≥вськоњ та студентськоњ молод≥, задоволенн¤ њх ≥нтерес≥в, духовних запит≥в ≥ потреб у профес≥йному визначенн≥. —татт¤ 39. ѕозашк≥льн≥ заклади осв≥ти 1. ƒо позашк≥льних заклад≥в осв≥ти належать: палаци, будинки, центри, станц≥њ дит¤чоњ, юнацькоњ творчост≥, учн≥вськ≥ та студентськ≥ клуби, дит¤чо-юнацьк≥ спортивн≥ школи, школи мистецтв, студ≥њ, початков≥ спец≥ал≥зован≥ мистецьк≥ навчальн≥ заклади, б≥бл≥отеки, оздоровч≥ та ≥нш≥ заклади. 2. ƒл¤ зд≥йсненн¤ навчально-виховноњ роботи позашк≥льним закладам осв≥ти надаютьс¤ спортивн≥ об'Їкти, культурн≥, оздоровч≥ та ≥нш≥ заклади безкоштовно та на п≥льгових умовах. ѕор¤док њх наданн¤ визначаЇтьс¤ м≥сцевими органами державноњ виконавчоњ влади та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤. —татт¤ 40. ѕрофес≥йно-техн≥чна осв≥та 2. ѕрофес≥йно-техн≥чна осв≥та громад¤н зд≥йснюЇтьс¤ на баз≥ повноњ загальноњ середньоњ осв≥ти або базовоњ загальноњ середньоњ осв≥ти з наданн¤м можливост≥ здобувати повну загальну середню осв≥ту. 3. √ромад¤ни, ¤к≥ потребують соц≥альноњ допомоги ≥ реаб≥л≥тац≥њ, а також громад¤ни, ¤к≥ навчаютьс¤ окремим профес≥¤м за перел≥ком, визначеним  аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни, можуть отримувати профес≥ю не маючи базовоњ загальноњ середньоњ осв≥ти. —татт¤ 41. ѕрофес≥йно-техн≥чн≥ заклади осв≥ти 1. ѕрофес≥йно-техн≥чними закладами осв≥ти Ї: профес≥йно-техн≥чне училище, профес≥йно-художнЇ училище, профес≥йне училище соц≥альноњ реаб≥л≥тац≥њ, училище-агроф≥рма, училище-завод, вище профес≥йне училище, навчально-виробничий центр, центр п≥дготовки ≥ переп≥дготовки роб≥тничих кадр≥в, навчально-курсовий комб≥нат, ≥нш≥ типи заклад≥в, що надають роб≥тничу профес≥ю. 2. ѕрофес≥йно-техн≥чн≥ заклади осв≥ти можуть мати денн≥, веч≥рн≥ в≥дд≥ленн¤, створювати ≥ входити в р≥зн≥ комплекси, об'Їднанн¤. 3. ѕрофес≥йно-техн≥чн≥ заклади осв≥ти зд≥йснюють п≥дготовку, переп≥дготовку ≥ п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ громад¤н за державним контрактом, а також за угодами з п≥дприЇмствами, об'Їднанн¤ми, установами, орган≥зац≥¤ми, окремими громад¤нами. 4. ѕрофес≥йно-техн≥чн≥ заклади осв≥ти можуть мати одне або дек≥лька базових п≥дприЇмств, об'Їднань, орган≥зац≥й, дл¤ ¤ких вони готують роб≥тнич≥ кадри. ¬≥дносини з базовими п≥дприЇмствами, об'Їднанн¤ми та орган≥зац≥¤ми регулюютьс¤ в≥дпов≥дно до укладених угод. 5. ”чн≥ державних профес≥йно-техн≥чних заклад≥в осв≥ти ≥з числа д≥тей-сир≥т, д≥тей, ¤к≥ залишилис¤ без п≥клуванн¤ батьк≥в, ≥ д≥тей, ¤к≥ потребують особливих умов вихованн¤, перебувають на повному утриманн≥ держави, ≥нш≥ учн≥ зазначених заклад≥в осв≥ти забезпечуютьс¤ безкоштовним харчуванн¤м ≥ стипенд≥Їю. ѕор¤док повного державного утриманн¤ та забезпеченн¤ учн≥в державних профес≥йно-техн≥чних заклад≥в осв≥ти безкоштовним харчуванн¤м ≥ стипенд≥Їю визначаЇтьс¤  аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни. 6. ¬ипускникам профес≥йно-техн≥чних заклад≥в осв≥ти в≥дпов≥дно до њх осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йного р≥вн¤ присвоюЇтьс¤ квал≥ф≥кац≥¤ "квал≥ф≥кований роб≥тник" з набутоњ профес≥њ в≥дпов≥дного розр¤ду (категор≥њ). ¬ипускникам вищих профес≥йних училищ може присвоюватис¤ квал≥ф≥кац≥¤ "молодший спец≥ал≥ст". 7. √ромад¤ни можуть також одержати профес≥ю, п≥двищити квал≥ф≥кац≥ю, пройти переп≥дготовку безпосередньо на виробництв≥. —татт¤ 42. ¬ища осв≥та 1. ¬ища осв≥та забезпечуЇ фундаментальну, наукову, профес≥йну та практичну п≥дготовку, здобутт¤ громад¤нами осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йних р≥вн≥в в≥дпов≥дно до њх покликань, ≥нтерес≥в ≥ зд≥бностей, удосконаленн¤ науковоњ та профес≥йноњ п≥дготовки, переп≥дготовку та п≥двищенн¤ њх квал≥ф≥кац≥њ. 2. ¬ища осв≥та зд≥йснюЇтьс¤ на баз≥ повноњ загальноњ середньоњ осв≥ти. ƒо вищих заклад≥в осв≥ти, що зд≥йснюють п≥дготовку молодших спец≥ал≥ст≥в, можуть прийматис¤ особи, ¤к≥ мають базову загальну середню осв≥ту. 3. ѕ≥дготовка фах≥вц≥в у вищих закладах осв≥ти може проводитис¤ з в≥дривом (очна), без в≥дриву в≥д виробництва (веч≥рн¤, заочна), шл¤хом поЇднанн¤ цих форм, а з окремих спец≥альностей - екстерном. ƒержава створюЇ умови громад¤нам ”крањни дл¤ реал≥зац≥њ њх права на здобутт¤ вищоњ осв≥ти. Ќавчанн¤ у вищих закладах осв≥ти державноњ форми власност≥ оплачуЇтьс¤ державою за вин¤тком випадк≥в, передбачених частиною четвертою статт≥ 61 цього «акону, у вищих закладах осв≥ти ≥нших форм власност≥ - юридичними та ф≥зичними особами. ѕрийом громад¤н до вищих заклад≥в осв≥ти проводитьс¤ на конкурсн≥й основ≥ в≥дпов≥дно до зд≥бностей незалежно в≥д форми власност≥ закладу осв≥ти та джерел оплати за навчанн¤.  онтроль за дотриманн¤м принцип≥в соц≥альноњ справедливост≥ та законност≥ при прийом≥ громад¤н до вищих заклад≥в осв≥ти зд≥йснюЇтьс¤ органами, уповноваженими цим «аконом. 4. ќсобливо обдарованим студентам забезпечуЇтьс¤ навчанн¤ та стажуванн¤ за ≥ндив≥дуальними планами, встановленн¤ спец≥альних державних стипенд≥й, створенн¤ умов дл¤ навчанн¤ за кордоном. —татт¤ 43. ¬ищ≥ заклади осв≥ти 1. ¬ищими закладами осв≥ти Ї: техн≥кум (училище), коледж, ≥нститут, консерватор≥¤, академ≥¤, ун≥верситет та ≥нш≥. 2. ¬≥дпов≥дно до статусу вищих заклад≥в осв≥ти встановлено чотири р≥вн≥ акредитац≥њ: перший р≥вень - техн≥кум, училище, ≥нш≥ прир≥вн¤н≥ до них вищ≥ заклади осв≥ти; другий р≥вень - коледж, ≥нш≥ прир≥вн¤н≥ до нього вищ≥ заклади осв≥ти; трет≥й ≥ четвертий р≥вн≥ (залежно в≥д насл≥дк≥в акредитац≥њ) - ≥нститут, консерватор≥¤, академ≥¤, ун≥верситет. 3. ¬ищ≥ заклади осв≥ти зд≥йснюють п≥дготовку фах≥вц≥в за такими осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йними р≥вн¤ми: молодший спец≥ал≥ст - забезпечують техн≥куми, училища, ≥нш≥ вищ≥ заклади осв≥ти першого р≥вн¤ акредитац≥њ; бакалавр - забезпечують коледж≥, ≥нш≥ вищ≥ заклади осв≥ти другого р≥вн¤ акредитац≥њ; спец≥ал≥ст, маг≥стр - забезпечують вищ≥ заклади осв≥ти третього ≥ четвертого р≥вн≥в акредитац≥њ. 4. ¬ищ≥ заклади осв≥ти певного р≥вн¤ акредитац≥њ можуть зд≥йснювати п≥дготовку фах≥вц≥в за осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йними р≥вн¤ми, ¤к≥ забезпечують заклади осв≥ти нижчого р≥вн¤ акредитац≥њ. 5. ¬ищ≥ заклади осв≥ти у встановленому пор¤дку можуть створювати р≥зн≥ типи навчально-науково-виробничих комплекс≥в, об'Їднань, центр≥в, ≥нститут≥в, ф≥л≥й, коледж≥в, л≥цењв, г≥мназ≥й. —татт¤ 44. Ќапр¤ми д≥¤льност≥ вищого закладу осв≥ти 1. ќсновними напр¤мами д≥¤льност≥ вищого закладу осв≥ти Ї: п≥дготовка фах≥вц≥в р≥зних осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йних р≥вн≥в; п≥дготовка та атестац≥¤ наукових, науково-педагог≥чних кадр≥в; науково-досл≥дна робота; спец≥ал≥зац≥¤, п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ, переп≥дготовка кадр≥в; культурно-осв≥тн¤, методична, видавнича, ф≥нансово-господарська, виробничо-комерц≥йна робота; зд≥йсненн¤ зовн≥шн≥х зв'¤зк≥в. 2. ¬ищ≥ заклади осв≥ти зд≥йснюють свою д≥¤льн≥сть за державним контрактом (замовленн¤м) та угодами ¤к основною формою регулюванн¤ в≥дносин м≥ж закладами осв≥ти та п≥дприЇмствами, установами, орган≥зац≥¤ми, громад¤нами. —татт¤ 47. ѕ≥сл¤дипломна осв≥та (спец≥ал≥зац≥¤, стажуванн¤, кл≥н≥чна ординатура, п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ та переп≥дготовка кадр≥в) 1. ѕ≥сл¤дипломна осв≥та забезпечуЇ одержанн¤ новоњ квал≥ф≥кац≥њ, новоњ спец≥альност≥ та профес≥њ на основ≥ ран≥ше здобутоњ у заклад≥ осв≥ти ≥ досв≥ду практичноњ роботи, поглибленн¤ профес≥йних знань, ум≥нь за спец≥альн≥стю, профес≥Їю. 2. ѕ≥сл¤дипломна осв≥та зд≥йснюЇтьс¤ закладами п≥сл¤дипломноњ осв≥ти на догов≥рних засадах з п≥дприЇмствами, установами, орган≥зац≥¤ми з урахуванн¤м державного контракту (замовленн¤). 3. ‘орми, терм≥ни ≥ зм≥ст навчанн¤, методичноњ та науково-досл≥дноњ д≥¤льност≥ визначаютьс¤ закладами п≥сл¤дипломноњ осв≥ти за погодженн¤м ≥з замовником. —татт¤ 48. «аклади п≥сл¤дипломноњ осв≥ти 1. ƒо заклад≥в п≥сл¤дипломноњ осв≥ти належать: академ≥њ, ≥нститути (центри) п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ, переп≥дготовки, вдосконаленн¤, навчально-курсов≥ комб≥нати; п≥дрозд≥ли вищих заклад≥в осв≥ти (ф≥л≥али, факультети, в≥дд≥ленн¤ та ≥нш≥); профес≥йно-техн≥чн≥ заклади осв≥ти; в≥дпов≥дн≥ п≥дрозд≥ли в орган≥зац≥¤х та на п≥дприЇмствах. 2. «аклади п≥сл¤дипломноњ осв≥ти можуть працювати за очною, веч≥рньою, заочною формами навчанн¤, мати ф≥л≥али ≥ вести науково-досл≥дну роботу. —татт¤ 49. —амоосв≥та громад¤н ƒл¤ самоосв≥ти громад¤н державними органами, п≥дприЇмствами, установами, орган≥зац≥¤ми, об'Їднанн¤ми громад¤н, громад¤нами створюютьс¤ в≥дкрит≥ та народн≥ ун≥верситети, лектор≥њ, б≥бл≥отеки, центри, клуби, теле-, рад≥онавчальн≥ програми тощо. –озд≥л III. ”„ј—Ќ» » Ќј¬„јЋ№Ќќ-¬»’ќ¬Ќќ√ќ ѕ–ќ÷≈—” —татт¤ 50. ”часники навчально-виховного процесу ”часниками навчально-виховного процесу Ї: " вихованц≥, учн≥, студенти, курсанти, слухач≥, стажисти, кл≥н≥чн≥ ординатори, асп≥ранти, докторанти; " кер≥вн≥, педагог≥чн≥, науков≥, науково-педагог≥чн≥ прац≥вники, спец≥ал≥сти; " батьки або особи, ¤к≥ њх зам≥нюють, батьки-виховател≥ дит¤чих будинк≥в с≥мейного типу; " представники п≥дприЇмств, установ, кооперативних, громадських орган≥зац≥й, ¤к≥ беруть участь у навчально-виховн≥й робот≥. —татт¤ 51. ѕрава вихованц≥в, учн≥в, студент≥в, курсант≥в, слухач≥в, стажист≥в, кл≥н≥чних ординатор≥в, асп≥рант≥в, докторант≥в 1. ¬ихованц≥, учн≥, студенти, курсанти, слухач≥, стажисти, кл≥н≥чн≥ ординатори, асп≥ранти, докторанти в≥дпов≥дно мають гарантоване державою право на: " навчанн¤ дл¤ здобутт¤ певного осв≥тнього та осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йного р≥вн≥в; " виб≥р закладу осв≥ти, форми навчанн¤, осв≥тньо-профес≥йних та ≥ндив≥дуальних програм, позакласних зан¤ть; " додаткову в≥дпустку за м≥сцем роботи, скорочений робочий час та ≥нш≥ п≥льги, передбачен≥ законодавством дл¤ ос≥б, ¤к≥ поЇднують роботу з навчанн¤м; " продовженн¤ осв≥ти за профес≥Їю, спец≥альн≥стю на основ≥ одержаного осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йного р≥вн¤, здобутт¤ додатковоњ осв≥ти в≥дпов≥дно до угоди з закладом осв≥ти; " одержанн¤ направленн¤ на навчанн¤, стажуванн¤ до ≥нших заклад≥в осв≥ти, у тому числ≥ за кордон; " користуванн¤ навчальною, науковою, виробничою, культурною, спортивною, побутовою, оздоровчою базою закладу осв≥ти; " доступ до ≥нформац≥њ в ус≥х галуз¤х знань; " участь у науково-досл≥дн≥й, досл≥дно-конструкторськ≥й та ≥нших видах науковоњ д≥¤льност≥, конференц≥¤х, ол≥мп≥адах, виставках, конкурсах; особисту або через своњх представник≥в участь у громадському самовр¤дуванн≥, в обговоренн≥, вир≥шенн≥ питань удосконаленн¤ навчально-виховного процесу, науково-досл≥дноњ роботи, призначенн¤ стипенд≥й, орган≥зац≥њ дозв≥лл¤, побуту тощо; " участь в об'Їднанн¤х громад¤н; безпечн≥ ≥ нешк≥длив≥ умови навчанн¤ та прац≥; " забезпеченн¤ стипенд≥¤ми, гуртожитками, ≥нтернатами у пор¤дку, встановленому  аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни; " трудову д≥¤льн≥сть у встановленому пор¤дку в позаурочний час; " перерву у навчанн≥ у вищих та профес≥йно-техн≥чних закладах осв≥ти; " користуванн¤ послугами заклад≥в охорони здоров'¤, засобами л≥куванн¤, проф≥лактики захворювань та зм≥цненн¤ здоров'¤; " захист в≥д будь-¤ких форм експлуатац≥њ, ф≥зичного та псих≥чного насильства, в≥д д≥й педагог≥чних, ≥нших прац≥вник≥в, ¤к≥ порушують права або принижують њх честь ≥ г≥дн≥сть. 2. ¬≥двол≥канн¤ учн≥в, студент≥в, курсант≥в, слухач≥в, стажист≥в, кл≥н≥чних ординатор≥в, асп≥рант≥в, докторант≥в за рахунок навчального часу на роботу ≥ зд≥йсненн¤ заход≥в, не пов'¤заних з процесом навчанн¤, заборон¤Їтьс¤, кр≥м випадк≥в, передбачених р≥шенн¤м  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни. —татт¤ 52. ќбов'¤зки вихованц≥в, учн≥в, студент≥в, курсант≥в, слухач≥в, стажист≥в, кл≥н≥чних ординатор≥в, асп≥рант≥в, докторант≥в 1. ќбов'¤зками вихованц≥в, учн≥в, студент≥в, курсант≥в, слухач≥в, стажист≥в, кл≥н≥чних ординатор≥в, асп≥рант≥в, докторант≥в в≥дпов≥дно Ї: " додержанн¤ законодавства, моральних, етичних норм; " систематичне й глибоке оволод≥нн¤ знанн¤ми, практичними навичками, профес≥йною майстерн≥стю, п≥двищенн¤ загального культурного р≥вн¤; " додержанн¤ статуту, правил внутр≥шнього розпор¤дку закладу осв≥ти. 2. ¬ипускники вищих заклад≥в осв≥ти, ¤к≥ здобули осв≥ту за кошти державного або м≥сцевого бюджет≥в, направл¤ютьс¤ на роботу ≥ зобов'¤зан≥ в≥дпрацювати за направленн¤м у пор¤дку, встановленому  аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни. 3. ≤нш≥ обов'¤зки ос≥б, що навчаютьс¤, можуть встановлюватис¤ законодавством, положенн¤ми про заклади осв≥ти та њх статутами. —татт¤ 53. ƒодатков≥ види соц≥ального ≥ матер≥ального забезпеченн¤ вихованц≥в, учн≥в, студент≥в, курсант≥в, слухач≥в, стажист≥в, кл≥н≥чних ординатор≥в, асп≥рант≥в, докторант≥в 1. ¬ихованц¤м, учн¤м, студентам, курсантам, слухачам, стажистам, кл≥н≥чним ординаторам, асп≥рантам, докторантам може подаватис¤ додатково соц≥альна ≥ матер≥альна допомога за рахунок м≥сцевих бюджет≥в, м≥н≥стерств ≥ в≥домств, п≥дприЇмств , установ, орган≥зац≥й, кошт≥в громад¤н, юридичних ≥ ф≥зичних ос≥б за межами ”крањни, благод≥йних орган≥зац≥й, а також з ≥нших надходжень. 2. ѕри загальноосв≥тн≥х закладах утворюютьс¤ фонди загального обов'¤зкового навчанн¤ дл¤ поданн¤ матер≥альноњ допомоги учн¤м, њх оздоровленн¤, проведенн¤ культурних заход≥в, ≥нших передбачених законодавством витрат. ‘онди загального обов'¤зкового навчанн¤ утворюютьс¤ за рахунок кошт≥в м≥сцевих бюджет≥в у розм≥р≥ не меншому трьох в≥дсотк≥в в≥д витрат на утриманн¤ шк≥л, а також за рахунок залученн¤ кошт≥в п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й, ≥нших джерел. 3. ƒл¤ учн≥в, ¤к≥ проживають у с≥льськ≥й м≥сцевост≥ на в≥дстан≥ понад 3 к≥лометри в≥д школи, забезпечуЇтьс¤ безкоштовне регул¤рне п≥двезенн¤ до школи ≥ з≥ школи рейсовим транспортом або транспортом п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й. 4. Ќа час виробничого навчанн¤, практики учн¤м ≥ студентам забезпечуютьс¤ робоч≥ м≥сц¤, безпечн≥ та нешк≥длив≥ умови прац≥. ѕор¤док оплати виконаноњ роботи п≥д час виробничого навчанн¤ ≥ практики визначаЇтьс¤  аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни. ѕ'¤тдес¤т в≥дсотк≥в зароб≥тку за виробниче навчанн¤ ≥ практику учн≥в профес≥йно-техн≥чних училищ, ¤к≥ отримують стипенд≥ю ≥ харчуванн¤ за рахунок держави, може бути направлено на рахунок закладу осв≥ти дл¤ зм≥цненн¤ навчально-матер≥альноњ бази, на соц≥альний захист учн≥в, проведенн¤ культурно-масовоњ ≥ ф≥зкультурно-спортивноњ роботи.